Test Wiedźmin 3 GTX960

Ustawienia graficzne:

  • Internal – rozdzielczość 1366×768
  • external – rozdzielczość 1920×1080

witcher 3 egpu test ustawienia 1 witcher 3 egpu test ustawienia 4 witcher 3 egpu test ustawienia 3 witcher 3 egpu test ustawienia 2

Benchmark:

Początkowy fragment rozgrywki w lokacji „Biały Sad”.

Wyniki:

  • internal – wykres czerwony
  • external – wykres zielony

witcher 3 egpu test wyniki

Wnioski i spostrzeżenia:

  • w porównaniu do testu na GTX560Ti znacznie wzrosło wykorzystanie szyny na externalu (wykres GPU Video Bus Load).
  • to samo tyczy się wykorzystania CPU – wykres wzrósł niemal dwukrotnie.
  • początkowo założyłem, że może być to wina nowszej wersji gry (test na GTX560Ti był wykonywany na wczesnej wersji 1.02; w tym teście użyto 1.22). Dodatkowy test GTX960 na starej wersji wykazał jednak identyczne wykorzystanie szyny oraz procesora.
  • zachowanie wykresu wykorzystania szyny jest bardzo dziwne. We wszystkich pozostałych grach testowanych na eGPU regułą było, iż na internalu obciążenie szyny było minimum dwukrotnie wyższe, co w logiczny sposób uzasadniało, iż cały obraz, klatka po klatce, w żądanej rozdzielczości i bitmapie musiał wrócić przez szynę do matrycy laptopa. Wiedźmin 3 jest póki co jedynym znanym mi wyjątkiem od tej reguły – wykorzystanie szyny jest tu niemal identyczne zarówno na internalu jak i externalu. Co istotne test na GTX560Ti pokazywał widoczne różnice w tym względzie.
  • uzyskany fps na poziomie 30-40 mogę uznać za satysfakcjonujący wynik, aczkolwiek w lokacjach z dużą ilością obiektów (np. centrum wioski) zdarzają się spadki do wartości 25-30fps.

Wiedźmin 3 na karcie GTX960 jest zdecydowanie grywalny na eGPU zarówno na internalu jak i externalu. W przeciwieństwie do GTX560Ti, nowa karta zapewniła płynniejszą rozgrywkę w znacznie wyższych detalach graficznych. Definitywnie jednak coś nieznacznie ogranicza wydajność w grze. Trudno mi jednoznacznie stwierdzić czy jest to w większym stopniu wąska szyna czy zbyt nisko taktowany procesor.

Zastanawiający jest również wykres wykorzystania szyny. O ile wyższe wykorzystanie procesora (niż w teście na GTX560Ti) można wytłumaczyć większym narzutem sterowników na procesor w przypadku GTX960, o tyle ciężko mi znaleźć wytłumaczenie identycznego wykorzystania szyny na internalu oraz externalu. To co zostało zarejestrowane sugeruje, że nawet na externalu obraz z jakiegoś niewiadomego powodu „wraca do laptopa”. Nie jest to ShadowPlay ponieważ włączony był tylko na czas wykonania benchmarku dla Youtube.